Aki azt gondolja, hogy a pénzügy, a beszerzés vagy az IT területe monoton, netalántán még unalmas is, nos, annak kötelező tovább olvasni a cikket. Spoiler alert: A legkevésbé sem az, sőt!
Az Audi Hungaria több, mint 30 éves motor- és járműgyártó tapasztalata mellett egyre nagyobb hangsúlyt fektet a munkatársak kompetenciáira épülő szolgáltatások fejlesztésére, amelyeket az egész Volkswagen Konszern számára nyújt. 100 százalékos tulajdonú leányvállalata, az AUDI HUNGARIA AHEAD Kft. 2023-as alapítása óta a győri termeléshez nem közvetlenül kapcsolódó beszerzési, pénzügyi és IT szolgáltatásokat működteti a jövőorientáltság, az innováció és a fejlődés égisze alatt győri szakembereivel egy olyan nemzetközi, multikulturális környezetben, ami még a 21. századi globális valóságunkban is lenyűgöző.

Szécsi Ádám a beszerzés területén költségelemzéssel foglalkozik. A Value engineering, azaz értéktervezés és értékelemzés az egész termékelőállítási folyamatot lefedi egészen a gyártás végéig, mely során a mérnök-beszerző kollégák egy-egy alkatrész vagy szerszám – legyen az ülés vagy éppen egy hangszóró – legoptimálisabb beszerzési árát határozzák meg, támogatva a beszerzési, fejlesztési folyamatokat. Ádám szakmai koordinátorként az elektronikai alkatrészek költségelemzésével foglalkozó csapatot irányítja. A beszállítók árajánlatait ellenőrzik minőségi, tartalmi, lokációs, megbízhatósági irányelvek alapján, amihez nemcsak alapos mérnöki tudásra, hanem átfogó beszerzési, tárgyalástechnikai ismeretekre is szükség van.
„A kollégáink túlnyomó többsége mérnök vagy mérnöki tapasztalatokkal rendelkezik, emellett a számainkat a nemzetközi tárgyalások során megfelelően tudnunk is kell érvényesíteni. Komplex tudásra van szükség, anyagcsoportokra specializálódott szakembereket keresünk, akik a gyártási folyamatokkal, a legújabb technológiákkal, az alapanyagok költségeivel és még számtalan más paraméterrel tisztában vannak. Emellett elengedhetetlen a stabil, erős érdekérvényesítő tudás, a magabiztos idegennyelvtudás, amivel képviselheti álláspontját.”
Szolgáltatóként szinte minden konszernmárkával szerződésben állnak, így a győri csapat ügyfelei közé tartozik ugyanúgy az angol Bentley, az olasz Lamborghini, mint mexikói, kínai vagy a német telephelyek, tehát a partnereik beszerző, költségelemző tevékenységét támogatva az egész világból érkező beszállító cégekkel tárgyalnak, szinte kizárólag idegen nyelven.
„Szembeötlőek a kulturális különbségek, de mindenki együttes érdeke, hogy megtaláljuk a közös nevezőt. Máshogy tárgyalunk egy német beszállítóval, aki a precizitást és a stabilitást, a tényeket helyezi előtérbe, máshogy egy kínaival, aki nagyra becsüli a kimondott szó erejét, és megint máshogy egy olasszal, akinek fontos a komfortos, harmonikus tárgyalási miliő. Az időeltolódásokat is figyelembe kell venni főként Mexikó vagy épp Kína esetén, alkalmazkodunk egymáshoz. Mivel több millió euróról döntünk egy tárgyalási folyamat során, az interkulturális tárgyalási technikák mellett a siker legfőbb tényezője mindig a mérnöki tudásra alapozott számok.
A vállalat sokrétű képzést biztosít a kollégáknak a megfelelő szaktudás elsajátítására, így részt vehetnek tárgyalási stratégiákat, az idegennyelvű kommunikációt vagy akár a prezentációs technikák fejlesztését célzó tréningen is, hiszen nem elég jó mérnöknek lenni, a mérnöki tudást át is kell tudni adni a világ bármely pontjára úgy, hogy az ott célba érjen.
Ebben a változatos, folyamatos izgalmakat rejtő munkakörben vajon mire a legbüszkébb Ádám?
„Egyértelműen a csapatomra. Egyedül kezdtem a területen, mostanra egy öt fős teamet támogatok szakmailag. Minden kollégám kiválóan helytáll, önállóan dolgozik, optimális a csapatdinamika. És hogy ez a számokban hogyan mutatkozik meg? Volt egy olyan eset, amikor egy évi 400 millió eurós beruházás beszerzési összegéről tárgyaltunk sikeresen és csökkentettük a beszerzési árat köszönhetően a jó stratégiának és mérnöki tudásunknak köszönhetően. Inspirálónak találom, hogy kétszer nem találkozunk ugyanazzal az esettel, mindig lehet valamit tanulni, látom a technológia fejlődését, új eljárásokkal ismerkedek meg, és nagyon motivál, hogy a munkám rövid időn belül számszerűsíthető eredményt hoz.”

Bihari László néhány irodával arrébb, a pénzügyön folyamatfelelősként a bejövő számlák könyvelésével, ellenőrzésével, tárgyi eszközgazdálkodással foglalkozik, az itt dolgozó 12, illetve 5 kolléga munkáját koordinálja. A mindig vidám és jó hangulatú csapat főként közgazdász végzettségű szakemberekből áll, többüknek megvan a nemzetközi számviteli (IFRS) vizsgája is, és alapfeltétel, hogy kiválóan kommunikáljanak németül, hiszen ügyfeleik túlnyomó többsége a német konszernmárkákból kerül ki, az AUDI AG, az Audi Immobilien, az Audi Tradition mellett az Audi Formula Racing-nek is szolgáltatnak. Az ingolstadti központtól elnyert tevékenység átadás-átvétele zökkenőmentesen ment, a magyar kollégák magasfokú kompetenciájuknak köszönhetően nagyon hamar beletanultak a feladatokba. László nagyon büszke rá, hogy a csapat felét alkotó, kívülről érkező kollégák is felvették a ritmust, és a határidők betartásával, egy teljesen új szabályrendszer elsajátításával üzemeltetik csapatként nemzetközi szolgáltatásaikat. Ez többek között évente közel 200.000 tranzakciót jelent.
Különösen annak fényében kiváló teljesítmény ez a kollégáktól, hogy 2023 januárjában SAP S/4 HANA bevezetésre került sor a legnagyobb megbízónál az AUDI AG-nál, illetve 2024 októberében az általános beszerzési rendszer váltására is sor került, mely új kihívások elé állította a csapatot a számlafeldolgozások során.
„Azt gondolhatnánk, hogy a monitorok előtt ülve, számlákat könyvelve unalmasan telnek a napjaink, de ez koránt sincs így. A folyamataink legtöbb része automatizált, szakértő kollégáimmal a feladatunk a kivételek kezelése, a folyamatok további optimalizálása, fejlesztési javaslatok kidolgozása. Mivel a munka nem egyszerű, emiatt érdekes is. Rám korábban az volt jellemző, hogy három évente szeretek új feladat után nézni, de itt három és fél év után is úgy érzem, van még dolgom, várnak még rám kihívások.”

Az AUDI HUNGARIA AHEAD Kft. harmadik szolgáltatási területe az IT, mely, mondhatjuk, hogy valóban Győrből irányítja, üzemelteti, felügyeli világszerte közel 200 konszernvállalat SAP, szoftverfejlesztés és DevOps szolgáltatásait. Szolgáltatásfelelősként itt dolgozik Győri Szilárd kollégánk, aki egy öt fős csapat tagjaként a Splunk nevű szoftver üzemeltetésével foglalkozik. Feladatai közé főként szerver- és infrastruktúra-üzemeltetés tartozik, céljuk, hogy a felhasználóik megfelelő minőségben használhassák az alkalmazást. Munkájuk kiemelten fontos, hogy akár a világ másik felén is időben és a megfelelő módon kidolgozott eljárásrendekkel reagálhassanak, hiszen a Győrből biztosított adatok az adott üzem berendezéseinek használatához elengedhetetlenek. Rengetegféle, köztük biztonságkritikus adatot is kezelnek, így szigorú hozzáférési protokollok mellett dolgoznak.
„A mi ügyfeleink főként Németországban és Mexikóban találhatók, akiket 0-24 rendszerügyelettel támogatunk német és angol nyelven. A megkeresések a ticketing rendszeren (egy olyan eszköz, amely segít a problémák és kérések kezelésében és nyomon követésében) vagy e-mail formájában érkeznek hozzánk. Bár sok feladat mély informatikai tudást igényel, releváns szakmai tapasztalattal és középfokú végzettséggel is be lehet kerülni hozzánk. A munkánk elsősorban kompetencia alapú és nem ismétlődő adminisztrációs tevékenységekből áll.
A vállalaton belüli transzformáció sikerességét bizonyítandó van példa olyan kollégára is, aki a logisztika területéről érkezett, és a sikeres betanulást követően ma fejlesztőként dolgozik.”
Az Audi Hungaria az SAP Academy programmal is támogatta a vállalaton belüli átképzést, hiszen az IT szolgáltatások egy dinamikusan fejlődő terület. A több hónapon át tartó, intenzív tanfolyamon a résztvevő munkatársak sikerrel szereztek naprakész, használható IT tudást, mellyel azóta az AUDI HUNGARIA AHEAD Kft. csapatát erősítik.
„A szakmai tudás mellett a munkánkhoz biztos idegennyelv-ismeretekre is szükség van, ezen felül fontos az elszántság és a terhelhetőség, ahogy az önállóság és a csapatmunka is. Mivel folyamatosan fejlődik a technológia, naprakésznek kell lennünk, ha szolgáltatást váltunk, újra kell tanulnunk a használt szervereket, operációs rendszereket. Sokat segít, ha átfogó rálátásunk van a tevékenységünkre, azon belül pedig specializálódunk a saját szolgáltatásunkra.”
És hogy végleg ledöntsük írásunk bevezetésében említett prekoncepciókat, feltettük Szilárdnak a szinte már kínosan elcsépeltnek ható kérdést, miszerint nem unalmas-e IT szolgáltatóként az élet.
„Az üzemeltetés szépsége, hogy kiemelt prioritású megkeresés esetén összeülünk, és ilyenkor együtt keressük a legjobb megoldást a nem ritkán több órás közös ötletelésen, így a szakmaiság mellett a munkahelyi kapcsolatok ápolására is jut időnk. Jó a csapatunk, gyakran tartunk teamnapot, együtt ebédelünk, közös programokat is szervezünk. Nekem nagyon tetszik, hogy a saját munkámnak közvetlenül látom a hasznát, a fontosságát, ami egyre felelősségteljesebbé teszi a feladataimat. Gyakornokként kezdtem 2017-2019 között a vállalatnál, az akkori főnökömtől annyi pozitív élményt és visszajelzést kaptam, hogy mindenképpen itt szerettem volna dolgozni, és a jövőmet is itt képzelem el.”